یادداشت روابط عمومی جریانی سیّال برای توسعه سازمان است

یادداشت روابط عمومی جریانی سیّال برای توسعه سازمان است



یادداشت مدیر روابط عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی 

روابط عمومی جریانی سیّال برای توسعه سازمان است

مجید قیطولی- ۲۷ اردیبهشت ماه؛ روز ملی ارتباطات و روابط عمومی فرصتی مغتنم برای یادآوری نقش و جایگاه هنر هشتم  و نقطه عطفی در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی است. روابط عمومی و ارتباطات یک هنر و قدرت راهبری برای تعامل دو جانبه و عمیق میان مردم و سازمان است و در حقیقت بازخورد مدیریت این ارتباط متقابل میان سازمان و مخاطبان منجر به شفافیت و شناخت بیشتر و تعاملی پایدار بر پایه خدمت به مصالح عمومی، تعالی، اثربخشی و کارایی در جامعه می‌شود. از جمله وظایف نهادی روابط عمومی می‌توان به احساس مسئولیت در قبال جامعه و دغدغه‌های مردم و سازمان و برقراری ارتباط بین کارکنان و مدیران و بالعکس، برقراری زمینه همکاری شایسته و استفاده از پیشنهادات سازنده مردم، ارتباط مستمر و منسجم و صمیمانه با وسایل ارتباط جمعی اشاره کرد که سازمان از طریق آن‌ها، جایگاه شایسته و واقعی خود را بدست می‌آورد. البته معتقدم که روابط عمومی تنها به فعالیت‌هایی مانند تهیه اخبار و گزارشات، چاپ و نشر بروشور، بولتن، پوستر، نشریات، تهیه عکس و فیلم و اسلاید و فعالیت‌های انتشاراتی محدود نمی‌شود بلکه این امور باید ابزاری برای کارهای بنیادین و اثرگذار در راستای هدفی والاتر که همانا خدمت به سازمان و مردم است، باشد. لذا روابط عمومی بازوی قدرتمندی برای کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک سازمان است که باید گام‌های بلندی در مسیر رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی کلان بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و منزلت شایسته و حقیقی خویش قرار دهد. در دنیای امروز که هر لحظه شاهد اتفاقی نو در عرصه ارتباطات هستیم، کارکرد، نقش و جایگاه روابط عمومی بسیار قابل توجه است و به واقع موفقیت سازمان‌ها، ادارات و نهادها و تداوم این مسیر در همه عرصه‌های متعالی و کارهای تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌ بستگی دارد، روابط عمومی دیگر یک نهاد گوشه‌گیر با وظایف تعریف شده ثابت نیست بلکه جریانی سیّال و پویاست که باید کانون فعالیت افراد متخصص، پرتوان و با تجربه در همه عرصه‌های موردنظر باشد تا با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های خود در کنار نیروی انسانی کارآمد و متخصص به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و زمینه توسعه و پویایی سازمان خود را فراهم نماید. بر همین اساس روابط عمومی دانشگاه رازی پس از بررسی، برنامه‌ریزی و نیازسنجی مجموعه سازمانی خود، برنامه‌های موثری برای تحقق اهداف یادشده تدوین نموده و نوید تحقق این مهم در آینده‌ای نزدیک را به مخاطبان فهیم و گرامی می‌دهیم و با افتخار آغوش گرم این مجموعه پذیرای پیشنهادات، نقطه‌نظرات، انتقادات و راهکارهای همه دغدغه‌مندان و دلسوزان این مجموعه خواهد بود.

و من الله التّوفیق

۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹